فروشگاه الکتروموتور تکفاز و سه فاز

فروشنده انواع الکتروموتور تکفاز و سه فاز اروپایی ایرانی و چینی

فروشگاه الکتروموتور تکفاز و سه فاز

فروشنده انواع الکتروموتور تکفاز و سه فاز اروپایی ایرانی و چینی

فروشگاه آنلاین توان موتور فروشنده الکتروموتور تک فاز و سه فاز در برنده های زیمنس,abb,vemat و الکتروموتور چینی گوانگلو و همچنین محصولات الکتروموتور تک فاز و سه فاز ایرانی موتوژن و الکتروژن در ایران می باشد.واردات مستقیم و بهره گیری از شبکه فروش و توزیع گسترده یاعث ارائه محصولات با کیفیت با قیمت رقابتی گردیده است.

۴ مطلب در اسفند ۱۳۹۷ ثبت شده است

موتور گیربکس دار

الکتروموتور گیربکس دار یا الکتروگیربکس از انواع تجهیزات صنعتی پر‌کاربرد صنعتی و پر استفاده در صنعت ماشین سازی است. با جستجویی ابتدایی در محصولات موجود در تولیدات شرکتهای تولید کننده الکترموتور در خواهیم یافت که الکتروموتور های جریان مستقیمAC تک فاز و سه فاز عموما در دور های 500، 750،900، 1000، 1500 و 3000 دور تولید و به بازار عرضه گردیده‌اند. حال آنکه این دورهای چرخش بالا و قدرتی و گشتاوری پایین دارند.

در محصولاتی مانند جرثقیل عنصر مهم علاوه بر سرعت قدرت جرثقیل می‌باشد. در جرثقیل قدرت الکتروموتور باعث بلند کردن اجسام سنگین و یا حرکت طولی آن می‌شود. اما در الکتروموتورها صرفا دور های متغییر و با استاندرهایی ثابت تولید شده اند.

وظیفه افزایش قدرت و گشتاور مورد نیاز را گیربکس ها بر عهده میگیرند. همچنین در کنار موارد یاد شده یکی دیگر از نقشهای مهم گیربکس تنظیم دور دلخواه با نسبتهای استاندارد می باشد. بدین ترتیب گیربکس ها به عنوان جزئی مهم در صنعت الکتروموتور شناخته شده و مورد استفاده قرار میگیرند.

با نگاهی به خروجی الکتروموتور ها مشخص میشود که برای اتصال الکتروموتور به گیربکس یا اصطلاحا کوپل، شکلی خاص برای اتصال وجود دارد. الکتروموتور های نیم فلنچ،‌ تمام فلنچ و پایه فلنچ کاملا آماده برای اتصال الکتروموتور به گیربکس ساخته شده‌اند.

برای سهولت در استفاده از گیربکس ها شکلهای متفاوت و متنوعی از گیربکس از قبیل شافت مستقیم، حلزونی، خورشیدی، گیربکس‌های 45 و 90 درجه و ...  در بازار بصورت آماده با نسبت تبدیل های مختلف در دسترس قرار گرفته اند.

برای مثال یک گیربکس حلزونی با سایزی استاندارد برای اتصال به یک الکتروموتور با سایز پوسته‌ای استاندارد و با نسبت تبدیل 20/1، درصورت اتصال به موتور 1000 دور دور خروجی با قدرت و گشتاوری بالاتر، به 50 دور تبذیل می‌نماید.

گیربکس های با ساختاری چرخدنده‌ای در داخل و از طریق درگیر شدن چرخدنده ها با یکدیگر سرعت را کاهش داده و قدرت را افزایش میدهند.

همانگونه که اشاره شد، انواع مختلفی با از گیربکس ها در بازار بر اساس دقت بالا، درجه لقی، نسبتهای تبدیل و ... در بازار وجود دارند که در حال حاضر یکی از دقیق ترین انواع گیربکس ها، گیربکس های خورشیدی و یا سیاره ای میباشند.

  • وحید سلامت

الکتروموتور ومات Vemat ایتالیا

شرکت Vemat Motori با سابقه ای طولانی در تولید موتورهای الکتریکی فعالیت مینماید. با تولیدات عالی و باکیفیت در میان تولید کنندگاه پرقدرت الکتروموتور، جایگاه ویژه ای به خود اختصاص داده است. شرکت ومات با استمداد از تحقیقات و کسب تجارب و به روز رسانی مستمر دانش خود،‌ سعی در پوشش تمامی نیازهای بازار نموده است.

ومات سرمایه گذاری وسیعی در رارستای افزایش کیفیت و سطح اطمینان محصولات تولیدی را در کنار در اختیار گرفتن یک سازمان بسیار منعطف و حرفه‌ای ضمن بکارگیری پرسنل مجرب و توانمند و متخصص، محصولاتی در سطح کیفی عالی با دارا بودن استانداردهای جهانی در سبد تولید خود قرار داده است.

در خط تولید با بهره‌گیری از تجهیزات  پیشرفته جهت افزایش سطح اطمینان تولیدات و دارای بودن بخش کنترل کیفی ضمن انجان بازرسی‌های مستمر و مداوم، سطح تولیدات خود را در حد بالایی نگه‌داشته است.

محصولات ومات

-         الکتروموتور تک فاز از سایز 0.18 تا 4 کیلووات با سایز پوسته 56 تا 100

-         الکتروموتور سه فاز آسنکرون از 0.18 تا 400 کیلووات در سایز فریم 56 تا 355

ومات با دستیابی به خط تولیدی بسیار منعطف و با تکنولوژی بالا، الکتروموتورهای خاص بر اساس نیاز مشتری را نیز تولید و به مصرف کنندگان صنعتی ارائه میدهد.

انواع الکتروموتور تکفاز ومات

-         الکتروموتور تکفاز تک خازن

این دسته از محصولات از سری VMB  سبد محصولات ومات می‌باشد. از ویژگی‌های این الکتروموتور تک فاز میتوان به گشتاور اولیه پایین، پوسته آلومینیومی، پایه دار، سیم پیچ مسی با کیفیت و رنج تولیدی 0.06 تا 2.2 کیلووات نام برد.

-         الکتروموتور تکفاز دو خازن

سری ومات تکفاز دو خازن VMC دارای دو خازن برای جبران گشتاور پایین سری قبلی است و تمامی مشخصات سری VMB را ضمن رنج تولیدی از 0.6 تا 4 کیلووات دارا می‌باشد.

الکتروموتورتکفاز vemat   با قابلیت راه اندازی توسط برق تک فاز شهری در رنج ولتاژی 220-230 ولت در فرکانس 50-60 هرتز در رنج توان 0.06 تا 2.2 کیلووات در دو دسته 2 قطبی 1500 دور و 4 قطبی 3000 دور تولید شده اند.

مشخصات کلی:

-  خازن ها:

الکتروموتور  Vemat VMB تکفاز ،‌ با یک خازن 450 ولت (که داخل ترمینال برد تعبیه شده) تجهیز گردیده اند و بنا به رنج توان الکتروموتور ها ظرفیت این خازن ها جهت دستیابی به کلاس Duty Type S1‌ متغیر خواهد بود.

سری VMC خازن دومی با ظرفیت های متفاوت بنا به رنج تولیدی جهت افزایش گشتاور اولیه و دستیابی به High Torque می باشد.

-  گشتاور:

در پوسته های سایز استاندارد از 56 تا 100،کلیه الکتروموتور ها به یک خازن اتصال دائم تجهیز گردیده اند تا از گشتاور پایین در زمان راه اندازی موتور اطمینان حاصل شود.

سری VMC برای ماشین ها و دستگاه هایی که نیازمند گشتاور راه اندازی بالاتر هستند که در زمان استارت و شروع به کار باری زیاد جهت راه‌اندازی دارند مناسب است .

-  brake Unit

مدار ترمز (یونیت ترمز)  در موتور تکاز ومات به منظور تشخیص اینکه موتور آسنکرون در مرحله استارت درست شورع بکار نموده است نعبیه گردیده تا پس از اطمینان از این موضوع خازن راه انداز یا درایور را از مدار خارج نماید.

در الکتروموتور تکفاز ومات، مدار ترمز به صورت مستقیه بر بروی الکتروموتور نصب گردیده است و به صورت جداگانه قابیلت تعمیر و تنظیم دارند. یونیت بریک معمولا ساختاری الکترونیکی داشته و بر روی منبع تغذیه نصب میگردد تا شدت جریان بعد از شروع بکار الکتروموتور را تشخصی داده و پس از تطبیق آن با مقادیر استاندارد تعریف شده برای الکتروموتور، عملکرد خازن را با خروج از مدار قطع نماید.


  • وحید سلامت

کلاچ الکتروموتور وسیله ای مکانیکی یا الکتریکی است که بنا بر نیاز ارتباط محوری با محور دیگر قطع یا وصل می‌نماید. در بسیاری موارد به کلاچ نوعی کوپلینگ اطلاق میشود با این تفاوت که کوپلینگ صرفا وظیفه انتقال قدرت را از محوری به محور دیگر بر عهده دارد اما کلاچ علاوه بر انتقال امکان قطع ارتباط را نیز به ما میدهد.در علم اتومکانیک در خودرو سازی در مبحث انتقال قدرت مبحث کلاچ مطرح میشود. به زبان ساده زمانی که خودرو ما با سرعتی رو به افزایش در حرکت است میزان و قدرت این سرعت را گیربکس تعیین مینماید که با ضریب دنده ها افزایش یا کاهش می‌یابد. حال هر یک از این دنده ها دارای محدودتی در سرعت هستند و در صورت نیاز به افزایش سرعت یا تغییر قدرت نیازمند تغییر در وضعیت قرار گیری دنده ها هستیم. در این حالت قرار نیست خودرو از کار بایستاد تا این تغییر انجام شود و این وظیفه مهم را کلاچ انجام میدهد. کلاچ بصورت موقت اتصال موتور را به گیربکس قطع میکند تا تغییر ضریب دنده انجام شود بدون اینکه موتور خاموش یا متوقف شود و سپس دوباره موتور با به گیربکس تغییر ضریب داده متصل مینماید تا حرکت با سرعت یا قدرت مناسب ادامه یابد. در الکتروموتورنیز کلاچ نقشی کاملا مشابه ایفا می‌نماید. در طراحی ماشین آلات بسیار پیش می‌آید که ما نیازمند حرمت و توقف‌های فراوان هستیم همانند خطوط تولید یا جک‌های هیدرولیکی که از طریق الکتروموتور باعث حرکت صفحه‌ای میشوند و یا پرس های عمودی یا افقی. کاملا واضح است زمانی که پرس میخواهد عمل فشار را انجام دهد نیازمند قدرت و فشار از طریق نیروی حرکتی الکتروموتور است و بعد از انجام عمل پرس باید عمل فشار قطع شود که نیاز مند توفق حرکت چرخشی الکتروموتور هستیم. اما در صورت روشن و خاموش کردن مداوم الکتروموتور جریان استارت و استپ صدمات و خسارات جبران ناپذیری به سیم‌پیچ خواهد زد. این وظیفه مهم در زمان نیاز به قطع ارتباط با کلاچ انجام میدهد.نکته بسیار مهم در ارتباط بین محورها از طریق کلاچ کاملا همراستا بودن محور‌ها می‌باشد. عملکرد کلاچ بصورت مکانیکی یا الکترومغناطیسی است.

در کلاچ‌های مکانیکی از روش اصطحکاک برای قطع و وصل استفاده میشود. عملکرد این نوع کلاچ کاملا شبیه دیسک و صفحه در خودرو می باشد. مختصرا نحوه کار به این صورت می‌باشد که در خروجی شافت الکتروموتور بخش محرک کلاچ قرار میگیرد و سر دیگر کلاچ به متحرک وصل میشود.زمانی که نیاز به حرکت وجود داشته باشد بین این دو قیمت همانند دو صفحه به روش اصطحکاکی اتصال بوجد میآید و با حرکت الکتروموتور خروجی کلاچ نیز میچرخد. مادامی که به صورت مغناطیسی یا اهرم دستی که بر روی کلاچ قرار گرفته این ارتباط قطع شود موتور همچنان میچرخد  ولی به دلیل قطع ارتباط دو صفحه محرک و متحرک در کلاچ خروجی کلاچ از حرکت باز می‌ایستد. نحوه اتصال این دو صفحه به روش دنده ای یا پنجه ای می باشد. به این صورت که در دو صفحه روبرو زمان هر یک از صفحه ها شکلی قرینه همانند پنجه و یا شبیه چرخدنده دارند که در زمان اتصال با یکدیکر درگیر میشوند. مشکل این نوع کلاچ ها عدم قطع کامل ارتباط بدلیل قفل شدن دنده ها و یا پنجه ها در زمان جدا سازی می باشد.

در نوع دیگر کلاچ مکانیکی از روش اصطحکاکی استفاده میشود که شبیه لنت ترمز دو صفحه به یکدیگر اتصال داده می‌شوند و در رمان قطع اتصال دو صفحه ارتباط کاملا قطع و بخش متحرک در خروجی از حرکت باز‌می‌ایستد. از مزایای این روش میتوان به انتقال کامل گشتاور، عدم وجود لغزش در زمان حرکت و توقف و کارکرد بسیار ساده آن میتوان اشاره کرد و بالا بودن هزینه تعمیر و نگهداری بدلیل ساییدگی بخش اصتحکاکی از معایب این روش می‌باشد.

 در کل استفاده از کلاچ در الکتروموتور باعث کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری ، افزایش کارکرد و کاهش مصرف الکتروموتور می‌گردد.

  • وحید سلامت

چگونه موتور سه فاز خود را با برق تکفاز شهری راه‌اندازی کنیم؟

  • کاهش قدرت با توجه به اتصال به روش ستاره یا مثلث
  • داغ شدن خازن
  • خرابی زود هنگام خازن
  • کاهش گشتاور اولیه در زمان راه‌اندازی
  • عدم امکان استفاده از این روش زمانی که الکتروموتور زیر بار خواهد بود.

با نگاهی به ترمینال باکس الکتروموتور سه فاز در می‌یابیم که برای راه اندازی موتور سه فاز به ولتاژ ۳۸۰ ولت با سه سیم فاز ورودی و یک سیم نول نیاز داریم. پر واضح است که اتصال موتور سه فاز به روش‌های ستاره یا مثلث امکان پذیر است که با تغییر تیغه ها در ترمینال باکس به این مهم دست می‌یابیم. اما در شرایطی که درسترسی به کنتور سه فاز صنعتی وجود ندارد و نیازمند استفاده از موتور سه فاز هستیم به روشی با رعایت جوانب ایمنی این امر امکانپذیر است. اما در نظر داشته باشید این روش راه اندازی الکتروموتور سه فاز بازدهی مطلوبی در پی نخواهد داشت. این روش همانند زمانی است که موتور سه فاز با قطع یک فاز ورودی کار میکند. هر چند که بازدهی شرایط نامی موتور با قطع یک فاز مطلوب نیست اما با این وجود روتور همچنان در حال چرخش خواهد بود. ذکر این نکته ضروری است که علاوه بر مشکل اشاره شده، راه اندازی الکتروموتور سه فاز با برق ۲۲۰ ولت شهری، مشکل Starting Torque یا راه اندازی اولیه را دارد. به این دلیل که همانطور که میدانیم، گشتاور راه اندازی الکتروموتور تکفاز در زمان راه اندازی موتور صفر است و بدین منظور از روشهایی همانند استفاده از خازن راه انداز برای راه اندازی الکتروموتور تک فاز بهره گیری میکنیم که باعث ایجاد اختلاف فاز زمانی بر روی میدان مغناطیسی است که دارای اختلاف فاز مکانی در سیم‌پیچ می‌باشد.

در الکتروموتور سه فاز بر اساس متد طراحی اولیه، اختلاف فاز مکانی در سیم‌پیچ ها تعبیه شده است. پس ایجاد یک اختلاف فاز زمانی بین برق ورودی بین سیم پیچ‌ها ما را یاری خواهد رساند. استفاد از یک خازن بروش اتصال سری یا موازی با یکی از سیم پیچ ها گشتاور راه اندازی اولیه را تامین می‌نماید. با این روش موتور راه اندازی شده و بصورت خودکار گشتاور الکترومغناطیسی در راستای جهت گردش روتور قدرت گرفته و در خلاف جهت آن ضعیف می‌شود. در این حالت اگر موتور در شرایط کم بار باشد به سرعت نامی خود خواهد رسید. ظرفیت این خازن برای ایجاد اختلاف فاز زمانی بین سیم پیچها متفاوت خواهد بود چون قدرت الکتروموتور ، اتصال به روش ستاره یا مثلث  نیز در محاسبه خازن مهم خواهد بود.

برای محاسبه ظرفیت خازن برای هر یک کیلووت قدرت الکتروموتور، ظرفیتی برابر ۷۰میکروفاراد در نظر گرفته می‌شود و راه اندازی با این روش معایبی بشرحح ذیل دارد:

در مورد محدوده توان الکتروموتور نیز تا جایی که امکانپذیر باشد موردی وجود نخواهد داشت با اشاره به این نکته که معمولا در توانی بیش از ۴ کیلووات داغ شدن بیش از حد خازن احتمال انفجار آن را در پی خواهد داشت.

بطور خلاصه برای راه‌اندازی ابتدا کلاف را به صورت مثلث اتصال داده و سپس یک خازن با ظرفیت به ازای هر یک کیلو توان الکتروموتور ۷۰ میکروفاراد را به صورت موازی به سیم‌پیچ متصل می‌نماییم. چنانچه بار زیادی بر روی سیم پیچ نباشد با این روش راه‌اندازی قادر به رسیدن به حداکثر ۸۰ درصد دور نامی موتور خواهیم بود. در نظر داشته باشیم همانگونه که اشاره شد گشتاور راه‌اندازی به شکل زیادی افت خواهد داشت.

در پایان پیشنهاد ما برای راه اندازی الکتروموتور سه فاز با برق شهر، استفاده از اینورتر یا درایو می‌باشد. استفاده از این روش هزینه بر است اما بسیار ایمن، بدون کاهش گشتاور اولیه،‌ امکان بارگذاری الکتروموتور بدون محدودیت، امکان کنترل دور ، اجرای کنترل‌های خاص بر روی الکتروموتور و … را در بر خواهد داشت. اینوتر ها راه اندازی الکتروموتور سه فاز تا نهایتا ۴ کیلووات را امکانپذیر میسازد.

  • وحید سلامت